Verkenning Zuidelijke Maasdal

Zes overheden verkennen samen de mogelijkheden van een integrale aanpak van waterveiligheid, scheepvaart en ruimtelijke kwaliteit in Zuid-Limburg.

Maasoevers
Maasoevers botenverkeer

Laatst gewijzigd: 13 augustus 2024

Zuidelijke Maasdal

Pilotproject
Kaart met daarop het indicatief plangebied van het project 'Zuidelijk Maasdal'.
Kaart met daarop het indicatief plangebied van het project 'Zuidelijk Maasdal' (klik op afbeelding vergroten voor het volledige gebied).

Over het project

Zes overheden slaan de handen ineen voor een gezamenlijke verkenning gericht op het verbeteren van hoogwaterveiligheid, scheepvaartveiligheid en ruimtelijke kwaliteit in het zuiden van Limburg. Dit project was in 2020 nog de IRM-pilot Maasoevers Maastricht, maar bleek een grotere gezamenlijke opgave te zijn.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat, het waterschap Limburg, de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten en Meerssen hebben op 13 juni 2023 het startdocument voor de verkenning Zuidelijk Maasdal getekend. Het project heeft als doel om oplossingen te vinden voor diverse nationale en regionale opgaven in het Maasgebied, van de Belgische grens bij Eijsden tot aan de monding van de Geul bij Voulwames.

De gemeenschap denkt mee

De partners nodigen bewoners, bedrijven en instanties uit om actief deel te nemen aan het project. Zij krijgen de mogelijkheid om eigen oplossingsrichtingen aan te dragen of de reeds benoemde oplossingen aan te vullen met hun eigen wensen, initiatieven en kansen.

Besluitvorming in 2026

Na de verkenningsfase wordt er één voorkeursoplossing gekozen, bestaande uit diverse maatregelen. Uiteindelijk neemt de minister van Infrastructuur en Waterstaat een voorkeursbeslissing, naar verwachting in 2026.

Waarom een IRM-pilot?

Binnen de gebiedsgerichte verkenning Zuidelijk Maasdal worden door zes overheden met actieve inbreng vanuit de omgeving, oplossingen verkent voor de verschillende opgaven die in het Zuidelijk Maasdal spelen. De opgaven binnen het plangebied betreffen hoogwaterveiligheid, bevaarbaarheid, natuur en ruimtelijke ontwikkeling. De oplossingsrichtingen voor deze opgaven liggen in hetzelfde gebied en kunnen dus concurreren om ruimte. Ook kunnen oplossingsrichtingen elkaar zowel positief als negatief beïnvloeden. Dit maakt dat de opgaven in het plangebied in samenhang op hun effecten en meerwaarde moeten worden gewogen. Door de samenhang te bezien kan worden bepaald welke combinatie van maatregelen voor alle opgaven, dus hoogwaterveiligheid, vlot en veilig transport over water, riviernatuur en stedelijke inpassing het grootste effect heeft en daarmee dus ook in het gezamenlijke belang van alle betrokken partijen is. Deze verkenning streeft naar een optimale balans conform IRM-werkwijze, met oog voor het functioneren van de rivier als systeem.

Leervragen

Voorafgaand aan de verkenning Zuidelijk Maasdal zijn in het Bestuurlijk Overleg (BO) MIRT 2020 – naast de vraag om de haalbaarheid van een gezamenlijke verkenning te onderzoeken - ook twee leervragen meegegeven die binnen de verkenning invulling moeten krijgen. De leervragen gaan over het integraal benaderen van (de op dat moment nog separate studie naar ) de nautische veiligheid en het omgaan met het faseverschil in het oplossen van de diverse opgaven. Daarnaast is met betrekking tot de dijkversterkingsopgave de leervraag om te onderzoeken hoe een en ander zich verhoudt tot de spelregels van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Eerste inzichten

Gelet op de sterke inhoudelijke en onderlinge effectbeïnvloeding alsook de procedurele samenhang is in 2022 besloten dat het noodzakelijk is om de nautische opgaven binnen de verkenning Zuidelijk Maasdal mee te nemen. De integrale gebiedsgerichte verkenning Zuidelijk Maasdal is vervolgens in de zomer van 2023 van start gegaan. Specifieke inzichten worden daarin opgedaan.

Vragen over dit project?

Lees meer over dit project op https://zuidelijkmaasdal.nl. Vragen? Stuur dan een mail naar: info@zuidelijkmaasdal.nl.