Zo komen we tot het POW
Drie ministeries, zes provincies, negen waterschappen en gemeenten langs de Maas en Rijn bouwen samen aan Integraal Riviermanagement (IRM). Via een trechteringsproces werken we toe naar het Programma onder de Omgevingswet voor IRM: de eerste stap naar het rivierengebied van de toekomst. Dit proces kunnen we alleen doorlopen met inbreng van overheden, maatschappelijke organisaties, belangengroeperingen en kennisinstellingen.
Ga direct naar het trechteringsproces
Hoe en met wie?
Voor het opstellen van het Ontwerp POW benutten we alle inbreng die in 2020 en 2021 is geleverd door partneroverheden, belangengroeperingen en kennisinstellingen. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van het Beeld op de Rivieren en de Systeembeschouwing Maas en Rijn. In 2022 en 2023 werken verschillende werkgroepen met deskundigen (Rijk, provincies, waterschappen) aan de onderdelen van het POW.
Via de bestaande overlegstructuren van Deltaprogramma’s Maas en Rijn is er tijdens dit proces gelegenheid tot reflectie van partneroverheden en de Adviesgroep Rijn en Klankbordgroep Maas met vertegenwoordigers van maatschappelijke partijen.


Burgers en ondernemers
Kort na vaststelling van het POW starten we, naar verwachting in 2024, met de uitvoering hiervan. Onder andere met de uitwerking van integrale maatregelenpakketten voor de in het POW vastgestelde prioritaire gebieden. In deze fase worden individuele belangen zichtbaar. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke gebiedspartners worden bij de gebiedsuitwerkingen dan ook nauw betrokken.
Natuurlijk zijn zij ook van harte uitgenodigd op de informatiebijeenkomsten in 2023, voorafgaand aan de terinzagelegging van het Ontwerp POW en kunnen zij, net als iedereen, reageren op het POW door het indienen van een zienswijze.

Trechtering
We verwerken een veelheid aan opgaven, kansen en (rivierkundige) informatie in één integrale visie tot 2050 voor het gehele rivierengebied en een eerste programmering tot 2029.
In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) hebben we het te onderzoeken gebied, de problematiek en de te bereiken doelen beschreven. Ook lichten we toe hoe we de milieueffecten van mogelijke alternatieven beoordelen.
In de Nota Realistische Beleidsopties (NRB) bepalen we welke beleidsopties voor het behouden of vergroten van de afvoercapaciteit en de toekomstige bodemligging van de rivieren we verder onderzoeken en welke opties niet realistisch of uitvoerbaar zijn en dus afvallen. In het Beeld op de Rivieren (BoR) onderzoeken we welke ruimtelijke opgaven en ontwikkelingen in de toekomst in het gebied worden verwacht.
Op basis van de informatie uit het BoR en de NRB bepalen we welke kansrijke alternatieven we in het milieueffectrapport (MER) en in de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) willen onderzoeken. Hiervoor halen we bestaande kennis op uit documentatie en bij (gebieds-)deskundigen.
Voorgaande bouwstenen nemen we mee bij de ontwikkeling van het Voorkeursalternatief voor het rivierengebied van de toekomst. We leggen dit vast in het POW voor IRM. In het POW staat ook de werkwijze beschreven hoe we het POW efficiënt willen uitvoeren.
Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD)

Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD)
In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor het programma Integraal Riviermanagement (IRM) hebben we de…
Lees verderBeeld op Rivieren (BoR)

Beeld op Rivieren (BoR)
In het Beeld op de Rivieren (BoR) beschrijven we de ruimtelijke ontwikkelingen in het rivierengebied en het gezamenlijk…
Lees verderSysteembeschouwing Rijn en Maas

Systeembeschouwing Rijn en Maas
Wat te doen voor een toekomstbestendig riviersysteem? Het onderzoeksrapport Systeembeschouwing Rijn en Maas…
Lees verderNotitie Realistische Beleidsopties (NRB)

Notitie Realistische Beleidsopties (NRB)
Met IRM ontwikkelen we onder andere nieuw beleid over de afvoercapaciteit en rivierbodemligging van de Rijntakken en de…
Lees verderKansrijke Alternatieven (NKA)

Kansrijke Alternatieven (NKA)
Met de Kansrijke Alternatieven (NKA) werken we een aantal onderscheidende, opties (kansrijke alternatieven) uit…
(Meer informatie volgt)
Plan Milieueffectrapport (MER)

Plan Milieueffectrapport (MER)
Om tot één voorkeursalternatief te komen onderzoeken we de (milieu)effecten van de verschillende kansrijke…
(Meer informatie volgt)
Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA)

Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA)
Om tot één voorkeursalternatief te komen onderzoeken we met een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) in hoeverre…
(Meer informatie volgt)
Voorkeursalternatief (VKA)

Voorkeursalternatief (VKA)
Aan de hand van de informatie uit het MER en de MKBA en de reacties uit de bestuurlijk en maatschappelijke omgeving…
(Meer informatie volgt)
Programma onder de Omgevingswet (POW)

Programma onder de Omgevingswet (POW)
Het Programma (POW) bevat een integrale visie op het rivierengebied met daarbij de te realiseren ambitieniveaus voor de…
Lees verderWerkwijze met o.a. IRM-pilots

Werkwijze met o.a. IRM-pilots
Parallel aan de inhoudelijke ontwikkeling van IRM werken we aan een ‘Werkwijze’ waarin we beschrijven hoe we gaan…
Lees verderWendbaar proces
Met de aanpak die we nu voorstaan voor IRM is nog weinig ervaring opgedaan. Het instrument van een Programma onder de Omgevingswet (POW) is nieuw en ook de ambitie om te komen tot één visie voor Rijn en Maas. Het ontwikkelproces is dan ook een verkenningstocht die we met elkaar aangaan. We experimenteren, leren en stellen waar nodig bij.